Stilhoppning, överdrivet

Shit vilket galet bra inlägg !
Detta inlägget skrev Matilda Sparrenhök.
 
Jag har alltid suckat över att jag aldrig skulle få chansen att rida i Scandinavium eller rida MHPC finalen då jag aldrig haft någon STILHÄST. I DM 2009 var det sjukt ska ni veta, då hängde allt på stilen. Visserligen är det bra med stil, men jag tycker det börjar bli för mycket nu. Men iallafall, på DM 2009 med Sarja så vann jag en klass och kom 2:a i den andra. Jag kom SIST i DM:et bara för dom där himla stilpoängerna. Men mamma skrev och klagade och nästa år ändrade de. Dock tycker jag stilhoppning har både för och nackdelar. 
 
- Ska man behöva köpa en ponny som går FEI dressyr och kan gå i samma tempo varenda steg, är det det man ska köpa efter? Bara för att få chansen att rida GP ponnyn eller MHPC eller vinna SM. Fortfarande tycker jag att stilen spelar för mycket roll i SM, för de rider ju i stil båda kvalen. Sen den som leder tills finalen, den brukar ju vinna. Så om man har dåligt med stilpoäng så har man ingen chans att vinna. 
 
Jag håller med Matilda och varför får inte vi som har dom dära galna ponnyerna som vågar sticka ut få samma förutsättningar som de som går i samma tempo i varenda steg? Ridsporten ska inte behöva vara en bedömningssport, fattar ni hur det kan sänka en som ryttare, bli bedömd hur man rider. Jag vet själv hur ledsen jag har blivit ibland när folk skrivit om mig och Sarja :/ 
 
Visst, det kan vara bra med stil, men ha samma förutsättningar för alla! Ha i åtanke att hästen är kanske svår och inte olydig, då tycker jag att stil är bra. Men annars får den en fet diss. Det är inte nybörjare som ridit i 2 månader som tävlar i SM. Ha det i lägre klasser istället. Inte i SM!
 
Förstå mig rätt, det är BRA att lyfta fram de som rider bra men man borde inte glömma bort de som inte framhävs att de är bra ryttare på galna ponnysar. 
 
DM:et 2009, vinst i en klass, 2:a i andra. Sist i DM:et. Allt handlade om stil.. 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback